Kde platí ZK technické informace

 

Česká kancelář pojistitelů (ČKP) uzavřela v systému zelených karet prováděcí dohody k Interním Pravidlům se všemi ostatními kancelářemi pojistitelů. Interní Pravidla mezi kancelářemi jsou jedním ze základních pilířů systému zelené karty. Zelená karta je tak jediný mezinárodně v Evropě uznávaný doklad o existenci pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla.

Zelená karta jednak umožní prokázat, že řidič příslušného vozidla má v pořádku pojištění odpovědnosti, jednak umožní vstup a provoz vozidla na území cizího státu bez nutnosti uhradit finanční částky jinak požadované tamními orgány za tzv. hraniční pojištění.

Zelená karta obsahuje na první straně zelené karty rozeznávací značky států, které jsou členy Rady kanceláří. Podmínkou platnosti zelené karty v té které zemi pak je, aby její rozeznávací značka nebyla v této rubrice přeškrtnuta.

Podle § 6, odst. 5), 6) zákona č. 168/1999 Sb., ve znění novely zákona č. 137/2008 Sb., je obligatorní územní platnost pojištění odpovědnosti stanovena pro území všech členských států Evropského hospodářského prostoru (EHP) a pro území všech dalších států uvedených v seznamu států v prováděcí vyhlášce Ministerstva financí (MF):

Členské státy EHP:

Belgie, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Itálie, Irsko, Island, Kypr, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovenská republika, Slovinsko, Spojené království Velké Británie a Severního Irska, Španělsko, Švédsko a pro účely zelenokaretního systému i Švýcarsko.

Další státy stanovené prováděcí vyhláškou MF:

Albánie, Andorra, Bosna a Hercegovina, Bývalá svazová republika Makedonie, Černá Hora, Chorvatsko, Monako, San Marino, Srbská republika, Turecko, Ukrajina, Vatikán.

Státy v prováděcí vyhlášce MF neuvedené

Protože ČKP uzavřela prováděcí dohody k Interním Pravidlům se všemi členy Rady kanceláří, zelená karta umožňuje vstup i na území těchto států:

Bělorusko, Írán, Izrael , Moldavsko, Maroko, Rusko (s účinností od 1.1.2009), Tunisko,

za předpokladu, že jejich rozeznávací značka není přeškrtnuta. V seznamu států v prováděcí vyhlášce MF však tyto státy uvedeny nejsou, a proto je na rozhodnutí pojistitele – člena ČKP, zda pojištění odpovědnosti na území těchto států rozšíří nebo ne.

Srbsko a Černá Hora

Dne 11.7.2007 informovala Rada kanceláří všechny členské Kanceláře v systému zelené karty o změně mezinárodní rozeznávací značky Srbské republiky ze „SCG“ na „SRB“. Přestože existuje 2-leté období od oznámení Radou kanceláří pro zavedení změn na zelenou kartu, doporučujeme motoristům, kteří budou cestovat motorovým vozidlem na území kontrolované vládou Srbska a Černé Hory, aby se obrátili na svou pojišťovnu a požádali o vystavení zelené karty s novými nepřeškrtnutými písmeny „SRB“.

I přes odtržení Černé Hory od Srbska jsou zelené karty vydané s nepřeškrtnutým označením „SRB“ (přechodně i „SCG“) nadále platné jak pro území kontrolovaná vládou Srbska (tj. s výjimkou území Kosova), tak i Černé Hory.

 

Pokud i přesto, že jste předložili platnou zelenou kartu s nepřeškrtnutým označením "SRB (přechodně i SCG)" budete donuceni zaplatit za vstup na území kontrolované vládou Srbska a Černé Hory tzv. hraniční pojištění, můžete se následně obrátit na Českou kancelář pojistitelů, která poté požádá národní Kancelář Srbska o vrácení takto zaplaceného hraničního pojištění. Žádost o vrácení platby za hraniční pojištění je však možné podat pouze bude-li řádně doloženo, že klient zdejší pojišťovny měl platnou zelenou kartu, komu (na jakém hraničním přechodu) a v jaké výši a za jaké vozidlo platil hraniční pojištění.

Kosovo

Zelené karty platné pro území Srbska a Černé Hory nejsou platné pro území Kosova, pro jehož území neplatí žádné zelené karty a ani jiné doklady podobného charakteru. Pro území Kosova, které je nadále pod správou OSN, platí i nadále rozhodnutí Administrativní mise OSN na území KOSOVA (dále jen „UNMIK“) o zavedení hraničního pojištění vozidel vstupujících na území Kosova, z něhož vyplývají následující skutečnosti:

a.  Při vstupu na území Kosova se od řidičů všech cizozemských vozidel vyžaduje doklad o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, platný pro území KOSOVA, nutný k umožnění vstupu vozidla na území pod kontrolou UNMIK. Takový doklad lze získat pouze uzavřením hraničního pojištění, jehož sazby pojistného a pojistné podmínky byly určeny UNMIK. Toto hraniční pojištění odpovědnosti lze uzavřít na určených hraničních přechodech KOSOVA prostřednictvím pojistitelů pověřených UNMIK a jeho územní platnost se vztahuje pouze na území KOSOVA.Pro území KOSOVA neplatí žádné zelené karty a ani jiné doklady podobného charakteru.

b.  Povinnost uzavřít hraniční pojištění při vstupu na území KOSOVA se nevztahuje na vozidla OSN - UN a KFOR.

Obecný přehled 

Dohody o Interních Pravidlech, kdy jsou smluvní vztahy Kanceláří pojistitelů založeny na předpokladu existence pojistného krytí v systému zelených karet, umožňují vstup vozidla na území cizího státu bez předložení zelené karty. Nicméně i přesto je nutné mít zelenou kartu s sebou, a to pro případ namátkové silniční kontroly (během níž  může být její předložení požadováno). Nepředložení zelené karty může být při takové silniční kontrole v navštívené zemi různě sankcionováno, např. může být uložena pokuta.  Navíc zelená karta  obsahuje  na zadní straně adresní údaje všech kanceláří členských států Rady kanceláří, což v případě potřeby umožní jejímu držiteli  navázání kontaktu.

 

Tabulka členských států Rady kanceláří, s nimiž ČKP uzavřela dohody v systému ZK

 

Stav od 1.1.2009

MPZ

Členské státy Rady kanceláří

Interní Pravidla 1)

Interní Pravidla 2)

A

Rakousko

ANO

ANO

AL

Albánie

ANO

NE

AND

Andorra

ANO

ANO

B

Belgie

ANO

ANO

BG

Bulharsko

ANO

ANO

BIH

Bosna a Hercegovina

ANO

NE

BY

Bělorusko

ANO

NE

CH

Švýcarsko

ANO

ANO

CY

Kypr

ANO

ANO

D

Německo

ANO

ANO

DK

Dánsko

ANO

ANO

E

Španělsko

ANO

ANO

EST

Estonsko

ANO

ANO

F

Francie

ANO

ANO

FIN

Finsko

ANO

ANO

FL

Lichtenštejnsko

ANO

ANO

GB

Spojené království Velké Británie a Severního Irska

ANO

ANO

GR

Řecko

ANO

ANO

H

Maďarsko

ANO

ANO

HR

Chorvatsko

ANO

ANO

I

Itálie

ANO

ANO

IL

Izrael

ANO

NE

IR

Irán

ANO

NE

IRL

Irsko

ANO

ANO

IS

Island

ANO

ANO

L

Lucembursko

ANO

ANO

LT

Litva

ANO

ANO

LV

Lotyšsko

ANO

ANO

M

Malta

ANO

ANO

MA

Maroko

ANO

NE

MC

Monako

ANO

ANO

MD

Moldavsko

ANO

NE

MK

Makedonie

ANO

NE

N

Norsko

ANO

ANO

NL

Nizozemsko

ANO

ANO

P

Portugalsko

ANO

ANO

PL

Polsko

ANO

ANO

RO

Rumunsko

ANO

ANO

RSM

Republika San Marino

ANO

ANO

RUS

Rusko

ANO

NE

S

Švédsko

ANO

ANO

SCV

Vatikán

ANO

ANO

SK

Slovenská Republika

ANO

ANO

SLO

Slovinsko

ANO

ANO

SRB

Srbská republika, Černá Hora

ANO

NE

TN

Tunisko

ANO

NE

TR

Turecko

ANO

NE

UA

Ukrajina

ANO

NE

 

 

Způsobil jste svým vozidlem škodu v ČR ?

 

(1)

a)

své jméno, příjmení a bydliště

b)

jméno, příjmení a bydliště nebo název obchodní firmy a sídlo vlastníka vozidla,

c)

název a sídlo pojistitele, u něhož bylo uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, a číslo pojistné smlouvy,

d)

státní poznávací (registrační) značku svého vozidla, kterým byla škoda způsobena.

 

(2)

Účastníci dopravní nehody jsou povinni v případech, kdy nevznikne povinnost oznámit nehodu policii, sepsat společný záznam o dopravní nehodě, který podepíši a neprodleně předají pojistiteli. Tento záznam musí obsahovat identifikaci místa a času dopravní nehody, jejich účastníků a vozidel, její příčiny, průběhu a následků.
Je vhodné použít formulář "
evropský záznam dopravní nehody", nicméně v praxi je zapotřebí pracovat se sadou těchto formulářů, které pojišťovny distribuují klientům, protože jde o samopropisovací papíry, které se po vyplnění a podpisu oběma účastníky nehody od sebe oddělí a každý účastník pak předá svou část pojišťovně.


Nezapomeňte na svědky, plánek či náčrtek místa nehody, fotodokumentaci místa nehody apod.

 

(3)

V případě, že:

b)

při dopravní nehodě dojde k usmrcení nebo zranění osoby,

c)

k hmotné škodě převyšující zřejmě na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných nebo na jiných věcech částku 100 000,- Kč,

d)

dojde k hmotné škodě na majetku třetí osoby, s výjimkou škody na vozidle, jehož řidič má účast na dopravní nehodě nebo škody na věci přepravované v tomto vozidle

e)

dojde k poškození nebo zničení součásti nebo příslušenství pozemní komunikace podle zákona o pozemních komunikacích nebo

f)

účastníci dopravní nehody nemohou sami bez vynaložení nepřiměřeného úsilí zabezpečit obnovení plynulosti provozu na pozemních komunikacích

neprodleně oznamte dopravní nehodu Policii ČR.

Policii ČR doporučujeme zavolat i tehdy, pokud mezi účastníky nedojde k dohodě o podstatných okolnostech dopravní nehody (pozn.: výjezd Policie ČR k dopravním nehodám není zpoplatněn).
Je-li nehoda šetřena Policií ČR, podepište policejní protokol pouze tehdy, souhlasíte-li s jeho zněním. Jinak do něho uveďte své výhrady.

 

(4)

Zapište si jména a adresy řidičů ostatních poškozených vozidel, údaje o těchto vozidlech (státní poznávací (registrační) značku, výrobní značku a typ a barvu vozidla) a svědcích dopravní nehody – pokud možno co nejvíce v rozsahu údajů podle bodu 1).

 

(5)

Bez zbytečného odkladu pojistiteli, u kterého máte sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla:

b)

oznamte, že došlo ke škodné události, s uvedením skutkového stavu týkajícího se této události,

c)

předložte k této škodné události příslušné doklady a v průběhu šetření postupujte v souladu s pokyny pojistitele.

 

Další užitečné informace týkající se postupu po dopravní nehodě naleznete na webových stránkách České asociace pojišťoven.

Způsobil Vám někdo v ČR škodu svým vozidlem  ?

 

(1)

Zjistěte si od škůdce nejlépe nahlédnutím do jeho dokladů:

b)

jeho jméno, příjmení a bydliště,

c)

jméno, příjmení a bydliště nebo název obchodní firmy a sídlo vlastníka vozidla, kterým byla škoda způsobena,

d)

státní poznávací (registrační) značku a mezinárodní rozeznávací značku země registrace vozidla, kterým byla škoda způsobena,

e)

název a sídlo pojistitele, u něhož bylo uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, číslo pojistné smlouvy,

f)

pokud je vozidlo škůdce registrováno v zahraničí, zjistěte si číslo zelené karty a její časovou platnost (kompletní údaje z její rubriky č. 3, 4) nebo hraničního pojištění tohoto vozidla a pokud možno opatřete fotokopie těchto dokumentů.

 

(2)

Účastníci dopravní nehody jsou povinni v případech, kdy nevznikne povinnost oznámit nehodu policii, sepsat společný záznam o dopravní nehodě, který podepíši a neprodleně předají pojistiteli. Tento záznam musí obsahovat identifikaci místa a času dopravní nehody, jejich účastníků a vozidel, její příčiny, průběhu a následků.
Je vhodné použít formulář "
evropský záznam dopravní nehody", nicméně v praxi je zapotřebí pracovat se sadou těchto formulářů, které pojišťovny distribuují klientům, protože jde o samopropisovací papíry, které se po vyplnění a podpisu oběma účastníky nehody od sebe oddělí a každý účastník pak předá svou část pojišťovně.

Nezapomeňte na svědky, plánek či náčrtek místa nehody, fotodokumentaci místa nehody apod.

 

(3)

V případě, že:

b)

při dopravní nehodě dojde k usmrcení nebo zranění osoby,

c)

k hmotné škodě převyšující zřejmě na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných nebo na jiných věcech částku 100 000,- Kč,

d)

dojde k hmotné škodě na majetku třetí osoby, s výjimkou škody na vozidle, jehož řidič má účast na dopravní nehodě nebo škody na věci přepravované v tomto vozidle

e)

dojde k poškození nebo zničení součásti nebo příslušenství pozemní komunikace podle zákona o pozemních komunikacích nebo

f)

účastníci dopravní nehody nemohou sami bez vynaložení nepřiměřeného úsilí zabezpečit obnovení plynulosti provozu na pozemních komunikacích

neprodleně oznamte dopravní nehodu Policii ČR.

Policii ČR doporučujeme zavolat i tehdy, pokud mezi účastníky nedojde k dohodě o podstatných okolnostech dopravní nehody (pozn.: výjezd Policie ČR k dopravním nehodám není zpoplatněn).
Je-li nehoda šetřena Policií ČR, podepište policejní protokol pouze tehdy, souhlasíte-li s jeho zněním. Jinak do něho uveďte své výhrady.

 

(4)

Zapište si jména a adresy řidičů ostatních poškozených vozidel, údaje o těchto vozidlech (státní poznávací (registrační) značku, výrobní značku a typ a barvu vozidla) a svědcích dopravní nehody – pokud možno co nejvíce v rozsahu údajů podle bodu 1).

 

(5)

Sdělte případným zájemcům z řad účastníků dopravní nehody své jméno a adresu.

 

(6)

S uplatněním svého nároku na pojistné plnění a dokumentací prokazující odpovědnost za škodu řidiče nebo provozovatele jiného vozidla se obraťte na příslušného pojistitele škůdce, respektive na Českou kancelář pojistitelů, pokud jde o nárok na plnění z garančního fondu. Zde specifikujte, prokažte a doložte Vám vzniklou škodu.

 

(7)

Pokud se Vám nepodařilo od škůdce zjistit údaje o pojistiteli škodícího vozidla, můžete pojistitele škodícího vozidla hledat v databázi České kanceláře pojistitelů buď pomocí internetu, nebo na tel. čísle +420 2 21413111. V případě telefonické komunikace nebo korespondence s ČKP uveďte vždy co nejvíce údajů o nehodě a o škodícím vozidle.

Další užitečné informace týkající se postupu po dopravní nehodě naleznete na webových stránkách České asociace pojišťoven.

 

Co s nepojištěným vozidlem ?

 

Rozhodně se nesmí vyskytovat na silnici. Podle § 1 odst. 2 z.č.168/1999 Sb.,o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla,( dále jen zákon) smí být na veřejně přístupné pozemní komunikaci provozováno jenom takové vozidlo, vůči němuž existuje pojištění odpovědnosti. Provoz vozidla ve vztahu k odpovědnosti za škodu nespočívá jen v jeho jízdě, ale i v jeho stání na silnici.  Špatně zajištěné stojící vozidlo se může samovolně dát do pohybu a v důsledku toho způsobit  škodu, a to nejen materiální, ale i na zdraví a životech osob. Že se jedná o skutečnost reálnou, dokladuje oficiální statistika nehod v silničním provozu zpracovávaná dopravní službou Policie ČR.

Nehody způsobené samovolným rozjetím vozidla a jejich následky

Rok

Počet nehod

Usmrcených osob

Těžce zraněných

Lehce zraněných

Hmotné škody v Kč

2007

1 058

2

4

14

33 764 100

2006

1 052

1

3

17

35 022 000

2005

1 101

2

11

16

38 322 500

2004

1 111

0

5

16

40 662 600

2003

1 171

1

5

17

37 299 600

2002

1 065

3

6

26

33 034 300

2001

1 003

1

8

19

34 716 400

2000

1 316

3

8

15

30 701 900

1999

1 309

1

5

10

27 045 000

1998

1 224

3

5

23

26 500 400

Zdroj : Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR

 

Nepojištěné vozidlo se tedy nesmí fyzicky nacházet na veřejně přístupné pozemní komunikaci.

Co s nepojištěným vozidlem?

Má-li být provozováno, neprodleně uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla u některého z členů ČKP.

Kam s nepojištěným vozidlem?

Informace o dočasném vyřazení vozidla z registru silničních vozidel

U nepojištěného vozidla je kromě jeho fyzického umístění a adekvátního zabezpečení mimo veřejně přístupné pozemní komunikace nezbytné provést některé další právní kroky.  Došlo-li k zániku pojištění a ve lhůtě 14  dnů od zániku pojištění nebyla uzavřena nová pojistná smlouva, je v souladu s § 15 odst. 5  zákona, vlastník vozidla povinen ve stejné lhůtě (tj. 14  dnů)  odevzdat příslušnému orgánu registrace vozidel registrační značku (dříve státní poznávací značku) a osvědčení o registraci vozidla (dříve osvědčení o technickém průkazu) a v této souvislosti požádat o tzv. dočasné vyřazení vozidla z registru silničních vozidel.

Jak provést dočasné vyřazení vozidla z registru silničních vozidel?

V souladu s § 13 zákona č. 56/2001, o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, provede na žádost vlastníka vozidla příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností  dočasné vyřazení vozidla z registru silničních vozidel. K žádosti je nutné doložit osvědčení o registraci vozidla, tabulku s přidělenou registrační značkou a předložit technický průkaz vozidla k vyznačení záznamu o jeho dočasném vyřazení.

Na jak dlouho je možné dočasně vyřadit vozidlo z registru?

Tato doba je zákonem omezena na 12 měsíců, kterou lze v odůvodněných případech o dalších 6 měsíců prodloužit.

Jak ukončit režim dočasného vyřazení vozidla z registru?

Vlastník vozidla požádá obecní úřad obce s rozšířenou působností o ukončení dočasného vyřazení vozidla z registru a k této žádosti přiloží doklady o splnění podmínek pro provoz vozidla na pozemních komunikacích,  jakými jsou zejména doklad o pojištění a technický průkaz vozidla. Skutečnost týkající se ukončení režimu dočasného vyřazení vyznačí orgán registrace v technickém průkazu vozidla a v registru silničních vozidel, zároveň vrátí vlastníkovi vozidla doklad osvědčení o registraci vozidla a tabulku s přidělenou registrační značkou.

 

Informace o dočasném vyřazení vozidla z provozu

 

Ukládání tabulek registračních značek a osvědčení o registraci vozidla v rámci dočasného vyřazení vozidla z registru silničních vozidel se provádí u příslušného orgánu registrace vozidel (obecní úřad obce s rozšířenou působností).

Podle zákona[1] je vlastník vozidla povinen ve lhůtě 14 dnů od zániku pojištění odpovědnosti uzavřít smlouvu novou, a pokud tak neučiní, je povinen ve stejné lhůtě odevzdat registrační značku a osvědčení o registraci vozidla orgánu registrace vozidel. V případě porušení této povinnosti lze uložit podle zákona fyzické nebo právnické osobě pokutu od 2.500 Kč do 20 000 Kč

Jaké jsou důvody zavedení této zákonné povinnosti?

Dočasné vyřazení vozidla z registru silničních vozidel nejen brání provozování vozidel bez pojištění odpovědnosti, byť i jen dočasně na veřejně přístupných pozemních komunikacích, a minimalizuje tak nežádoucí následky vzniklé v důsledku škod způsobených provozem těchto nepojištěných vozidel (vyplácením plnění poškozeným nadměrně zatěžuje garanční fond ČKP a jeho doplňování se vždy projeví na výši pojistného, jež musí vlastníci vozidel hradit), ale také brání tomu, aby bylo takové vozidlo zahrnuto do souboru nepojištěných vozidel, jimiž se příslušné orgány státní správy zabývají při odhalování přestupků na úseku pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Nepojištěné vozidlo, jehož vlastník neprovede dočasné vyřazení vozidla z registru silničních vozidel, je v silničním provozu za běžných podmínek prakticky neidentifikovatelné. K odhalení takového vozidla dochází velice často až po vzniku škody způsobené jeho provozem. Dočasné vyřazení vozidla z registru i tak plní důležitou sociálně preventivní a zábrannou funkci při předcházení škod v silničním provozu.

V případech, kdy vlastníci vozidel sami projeví zájem o dočasné vyřazení vozidla z registru silničních vozidel, musí příslušnému orgánu registrace vozidel spolu s žádostí o dočasné vyřazení vozidla z registru odevzdat tabulku s přidělenou registrační značkou a osvědčení o registraci vozidla a zároveň předložit technický průkaz vozidla k vyznačení záznamu o jeho dočasném vyřazení z registru silničních vozidel. 

(1) § 15 odst. 5 zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla,v platném znění

 

Povinnosti při zániku pojištění odpovědnosti z provozu vozidla

 

  1. Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla zaniká:
  2. oznámením změny vlastníka pojišťovně
  3. fyzickým zánikem vozidla
  4. vyřazením vozidla z registru (evidence) vozidel
  5. odcizením vozidla
  6. nezaplacením dlužného pojistného ani po upomínce
  7. výpovědí
  8. dohodou
  9. uplynutím doby, na níž byla pojistná smlouva sjednána.
  1. Změna vlastníka vozidla
  1. Motoristé se často mylně domnívají, že k zániku pojištění odpovědnosti dochází změnou vlastníka při prodeji vozidla. Podle platné právní úpravy však k němu dochází až v okamžiku, kdy pojistník,jeho dědic,právní nástupce nebo vlastník vozidla, je-li osobou odlišnou od pojistníka  tuto skutečnost oznámí své pojišťovně. Je tedy důležité, aby prodávající změnu vlastnictví vozidla ohlásil nejen příslušnému orgánu registrace vozidla, v jehož registru silničních vozidel je prodávané vozidlo registrováno, ale zároveň také své pojišťovně. 

Je třeba zdůraznit, že při změně vlastnictví vozidla pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nepřechází na nového vlastníka. Nový vlastník se po dobu existence pojištění odpovědnosti předchozího vlastníka může v případě škody dostat do role pojištěného, ale původní pojistná smlouva na něj nepřechází. Nový vlastník má i tak za povinnost uzavřít svou vlastní pojistnou smlouvu. Původní vlastník by neměl mít zájem na tom, aby jeho pojištění odpovědnosti pokračovalo ve prospěch někoho jiného, neboť se tím jednak zbavuje možnosti požadovat po své pojišťovně vrácení nespotřebovaného pojistného, a jednak se vystavuje riziku, že v případě škody způsobené novým vlastníkem přijde o bonus.

Přehled povinností, které zákon ukládá původnímu i novému vlastníku vozidla:

    • Původní i nový vlastník musí splnit své oznamovací povinnosti vůči registru silničních vozidel (do 10 pracovních dnů od změny vlastnictví, ale čím dříve, tím lépe).
    • Původní vlastník ve vlastním zájmu urychleně oznámí své pojišťovně změnu vlastníka vozidla a odevzdá jí doklad o pojištění odpovědnosti a zelenou kartu.
    • Nový vlastník nejdéle do 14 dnů od zániku pojištění odpovědnosti, nejlépe však „ihned“ uzavře pojistnou smlouvu o pojištění odpovědnosti s pojišťovnou, kterou si zvolí. Bez uzavřené pojistné smlouvy nesmí vozidlo vyjet na pozemní komunikaci.
    • Pokud nový vlastník nehodlá vozidlo provozovat, musí ve lhůtě 14 dnů od zániku pojištění odpovědnosti odevzdat registrační značku a osvědčení o registraci vozidla registru silničních vozidel vedenému příslušným orgánem registrace vozidla. V této souvislosti může vlastník vozidla požádat o dočasné vyřazení vozidla z registru silničních vozidel.
  1. Fyzický zánik vozidla

Zanikne-li vozidlo, které podléhá evidenci vozidel, je dnem zániku pojištění odpovědnosti den jeho trvalého vyřazení z evidence vozidel.

Zanikne–li vozidlo, které nepodléhá registraci vozidel, pak smlouva zaniká již samotným fyzickým zánikem vozidla. O fyzický zánik se jedná v případě totálního zničení vozidla, jeho sešrotování nebo i rozebrání na náhradní díly. Pojištění odpovědnosti v těchto případech zaniká dnem zániku vozidla.

Doložit zánik fyzické existence vozidla lze například potvrzením o ohledání místa, kde k zániku vozidla došlo, a které vystavil k tomu kompetentní subjekt, potvrzením o sešrotování či rozebrání vozidla, příp. pokud takový doklad není k dispozici, čestným prohlášením vlastníka vozidla.Pojistník musí po zániku smlouvy pojišťovně bez zbytečného odkladu odevzdat zelenou kartu.

  1. Vyřazení vozidla z registru silničních vozidel

Jestliže příslušný orgán registrace vozidla vyřadí vozidlo z registru silničních vozidel, pojištění odpovědnosti dnem účinnosti takového rozhodnutí zaniká. Také v tomto případě vlastník vozidla musí bez zbytečného odkladu své pojišťovně odevzdat zelenou kartu.

  1. Odcizení vozidla

Odcizením vozidla se ve smyslu trestního zákona rozumí trvalé odnětí vozidla z dispozice vlastníka. Odcizením vozidla pojištění odpovědnosti zaniká, přičemž nelze-li dobu odcizení přesně určit, je rozhodující okamžik, kdy oznámení o odcizení vozidla přijala Policie České republiky. Nestačí tedy komunikovat např. s městskou policií, ale je nutné odcizení vozidla oznámit Policii České republiky.

Policie České republiky však v takovém případě nemá vůči pojišťovně žádnou oznamovací povinnost a je tedy opět věcí pojistníka, vlastníka nebo provozovatele odcizení vozidla bez zbytečného odkladu ohlásit své pojišťovně.

O odcizení se jedná i v případě, kdy pachatel s cizím motorovým vozidlem, jehož se zmocnil v úmyslu užívat jej jen přechodně, naloží tak, že poškozenému natrvalo odejme či znemožní obnovení dispozičního práva, případně toto výrazně ztíží.

  1. Nezaplacení dlužného pojistného

Pokud pojistník v minimální lhůtě 1 měsíce od doručení upomínky pojišťovny k zaplacení dlužného pojistného dlužné pojistné nezaplatí, pojištění odpovědnosti zaniká dnem následujícím po uplynutí lhůty. Lhůtu stanovenou pojišťovnou v upomínce lze před jejím uplynutím dohodou prodloužit.

Motorista se pak v případě provozování nepojištěného vozidla na pozemních komunikacích vystavuje těmto rizikům:

    • pokutám až do 40 000,- Kč,
    • trvalému vyřazení vozidla z registru silničních vozidel,
    • postihu ČKP ve výši plnění vyplaceného z garančního fondu v případě způsobení škody někomu jinému.

Je tedy v zájmu každého motoristy včas a v plné výši platit pojistné nebo v případě zániku pojištění odpovědnosti buď včas sjednat pojištění nové nebo včas odevzdat registrační značku a osvědčení o registraci vozidla příslušnému orgánu registrace vozidla, v jehož registru silničních vozidel je vozidlo registrováno.

I v případě zániku pojištění odpovědnosti pro nezaplacení dlužného pojistného má pojistník za povinnost vrátit pojišťovně doklad o pojištění odpovědnosti a zelenou kartu.

  1. Výpověď pojistné smlouvy jedním z jejích účastníků

Z ustanovení zákona o pojistné smlouvě vyplývá, že pojištění odpovědnosti, u kterého je sjednáno běžné pojistné (tj. pojistné, které se platí za příslušná pojistná období), zanikne výpovědí ke konci pojistného období. Důležité je, aby byla výpověď  dána pojistníkem nebo pojistitelem ve lhůtě šesti týdnů před jeho uplynutím.

  1. Dohoda obou účastníků pojistné smlouvy

Pojištění zanikne, dohodnou-li se na tom obě strany, tedy pojistník s pojistitelem.

  1. Uplynutí doby, na níž byla pojistná smlouva sjednána

Pokud z konkrétního obsahu pojistné smlouvy vyplývá, že byla sjednána na dobu určitou, tzn., že její konec byl určen konkrétním časovým údajem, pojištění zanikne k určenému datu.

Ve všech 3 posledně jmenovaných případech, o nichž se jak pojistník, tak pojišťovna dozvídá buď ze vzájemné komunikace nebo z obsahu pojistné smlouvy, má pojistník za povinnost vrátit pojišťovně zelenou kartu, ale hlavně do 14 dnů od zániku pojištění odpovědnosti buď uzavřít nové pojištění odpovědnosti nebo dočasně vyřadit vozidlo z registru silničních vozidel u příslušného orgánu registrace vozidla a odevzdat zde registrační značku a osvědčení o registraci vozidla. V opačném případě orgán registrace vozidla z úřední povinnosti do 14 dnů od zániku pojištění „trvale“ vyřadí vozidlo z registru silničních vozidel.

Závěrem lze tedy povinnosti motoristy v případě zániku pojištění odpovědnosti shrnout takto:

  • vždy je nutné co nejrychleji komunikovat s pojišťovnou (tato povinnost vyplývá jak ze zákona, tak z některých ustanovení všeobecných pojistných podmínek),
  • do 14 dnů po zániku pojištění odpovědnosti buď sjednat nové pojištění odpovědnosti nebo ve stejné lhůtě odevzdat registrační značku a osvědčení o registraci vozidla příslušnému orgánu evidence.
  • vrátit pojišťovně zelenou kartu, která je dokladem o pojištění.

 

 

Vliv změny vlastnictví vozidla na povinné ručení a doporučení pro Autobazary

 

  1. Pojem vlastník vozidla

Pojem vlastníka vozidla není ani v zákoně č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, ani v zákoně č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, definován. Z toho důvodu i pro tyto zákony a další související předpisy platí ustanovení § 123 a násl. občanského zákoníku.
Vlastníkem vozidla (ať již v registru vozidel registrovaného či nikoli) je osoba, která vozidlo nabyla a má k němu vlastnické právo. Pokud se autobazar zabývá výkupem vozidel, pak se v okamžiku uzavření kupní smlouvy (vykoupením vozidla) stává vlastníkem vozidla se všemi souvisejícími právy a povinnostmi.

  1. Povinnosti vlastníka vozidla
    1. podle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla

      Ke každému vozidlu, které je provozováno, musí být dle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (dále jen „Zákon“) sjednáno platné pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou jeho provozem.
      Povinnost uzavřít k vozidlu pojistnou smlouvu o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (dále také „povinné ručení“) má dle § 3 odst. 2 Zákona vlastník vozidla. Pokud se autobazar zabývá výkupem vozidel, pak se okamžikem koupě vozidla stává vlastníkem vozidla a jako vlastník má povinnost sjednat k vozidlu povinné ručení. V Zákoně žádné výjimky pro autobazary či obchodníky s vozidly nejsou. Pokud není vozidlo - v rozporu ze Zákonem - pojištěno, pak hrozí tyto sankce:
      1. Pokuty od správního orgánu

Provozování vozidla bez pojištění
§ 16 odst. 1 písm. a), nebo § 16a odst. 1 písm. a) Zákona

5.000 – 40.000 Kč
V příkazním řízení 5.000 Kč

Nesplnění povinnosti dle § 15 odst. 5 Zákona – odevzdat SPZ a OTP/ORV do „depozita“
(sankce pro vlastníka dle § 16 odst. 1 písm. b), nebo § 16a odst. 1 písm. b) Zákona)

2.500 – 20.000 Kč


Nepředložení Zelené karty policistovi při silniční kontrole
(sankce pro řidiče vozidla dle § 16 odst. 1 písm. c) Zákona)

1.500 – 3.000 Kč
v blokovém řízení do 1.500 Kč

      1. Příspěvek nepojištěných do garančního fondu České kanceláře pojistitelů podle § 24c Zákona

Denní sazba příspěvku se pohybuje od 20 Kč až do 300 Kč podle druhu vozidla.
U
osobního automobilu s objemem válců do 1850 cm3 jde o 50 Kč denně, u osobního automobilu s objemem válců nad 1850 cm3 70 Kč denně.

    1. podle zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích

Původní vlastník registrovaného vozidla jakož i osoby, kterých se zápis v registru vozidel týká, jsou povinni dle § 11 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb. příslušnému registru vozidel do 10 pracovních dní nahlásit změnu údajů zapisovaných do registru vozidel (v tomto případě změnu vlastnictví vozidla). Spolu s žádostí o zápis změny údajů se předkládá osvědčení o registraci vozidla a technický průkaz.

  1. Zánik pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v souvislosti se změnou vlastnictví vozidla

Podle § 12 odst. 1 písm. a) Zákona zaniká povinné ručení dnem, kdy pojistník (příp. jeho dědic, právní nástupce nebo vlastník vozidla, je-li osobou odlišnou od pojistníka) oznámil pojistiteli změnu vlastnictví vozidla. Rozhodujícím datem pro zánik povinného ručení je v tomto případě den, kdy došlo k oznámení změny vlastníka vozidla pojistiteli, nikoliv datum skutečné změny vlastníka.

Pojistník (většinou původní vlastník vozidla) zpravidla nebude mít zájem na tom, aby jím sjednané povinné ručení pokračovalo ve prospěch nového vlastníka vozidla. Zbavil by se tak možnosti požadovat po svém pojistiteli vrácení zbývající části pojistného a vystavil by se také riziku, že v případě škody způsobené novým vlastníkem vozidla přijde o eventuelní bonus za bezeškodní průběh na pojistném. Pojistník (původní vlastník vozidla) tudíž většinou změnu vlastnictví vozidla pojistiteli oznámí.

Právě v souvislosti se změnou vlastnictví vozidla pak může docházet k nežádoucí situaci, kdy oznámením změny vlastnictví vozidla pojištění zanikne, vozidlo je provozováno bez pojištění a veškeré související povinnosti i odpovědnost za přestupky či správní delikty, vzniklé škody (zejména v případě zkušebních, předváděcích a manipulačních jízd) a další související sankce hrozí novému vlastníkovi vozidla.

  1. Používání zvláštní registrační značky trvale manipulační (tzv. „trvale manipulační značka“)

Některé autobazary tyto značky používají na vykoupená vozidla či na vozidla do prodeje převzatá v dobré víře, že pokud mají trvale manipulační značku „pojištěnu“, mají tím splněnu povinnost pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, na které tuto značku umístí.

Podle § 21 vyhlášky č. 243/2001 Sb. je tyto značky zakázáno použít na vozidlo, které je již v ČR zapsáno do registru silničních vozidel a je na ně přidělen jiný druh registrační značky. Z tohoto důvodu je jejich používání na vykoupených vozidlech nebo vozidlech v komisním prodeji v rozporu s právní úpravou.

Výjimkou je povolené použití trvale manipulační značky na již zaregistrovaném vozidle pro zkušební jízdu v rámci oprav vozidel. Použití trvale manipulační značky na zaregistrovaném vozidle nezbavuje vlastníka vozidla povinnosti uzavřít k vozidlu povinné ručení, pokud se této povinnosti nezbavil uložením registrační značky (RZ/SPZ) a osvědčení o registraci vozidla (ORV/OTP) do depozita podle § 15 odst. 5 zákona č. 168/1999 Sb.

  1. Doporučení autobazarům
    1. vozidla autobazarem vykoupená
      1. ve vztahu k registru vozidel - nejpozději do 10 dní oznámit místně příslušnému registru vozidel, že se autobazar stal vlastníkem vozidla.
      2. ve vztahu k pojištění odpovědnosti z provozu vozidla – sjednat k vozidlu povinné ručení (pojistitelé mají ve své nabídce specifické produkty pro flotilové pojištění autobazarem vykoupených vozidel, které umožňují správně stanovit pojistné podle druhu vozidla a doby, během níž je autobazar vlastníkem vozidla).

Pokud by autobazar nechtěl vykoupené vozidlo pojistit, pak musí

        • zabezpečit, že se vozidlo za žádných okolností nebude nacházet na veřejně přístupné komunikaci (kterou však za určitých okolností může být i prodejní plocha autobazaru),

a zároveň musí

        • splnit povinnost podle § 15 odst. 5 Zákona, a místně příslušnému registru vozidel odevzdat SPZ(RZ) a osvědčení o registraci vozidla.

 

    1. vozidla autobazarem převzatá do komisního prodeje

Je nezbytné s prodávajícím ve smlouvě o zprostředkování prodeje vozidla nezpochybnitelným způsobem dohodnout, že:

      1. buď prodávající jako vlastník vozidla po celou dobu, kdy je vozidlo umístěno v autobazaru, plní svou povinnost a pojištení odpovědnosti z provozu vozidla zajištuje sám svým jménem a na svůj účet, nebo
      2. se o pojištení odpovědnosti z provozu vozidla do komisního prodeje převzatého postará autobazar. Autobazar se pak stává pojistníkem, aniž by byl vlastníkem vozidla (i tuto variantu je účelné s pojistitelem předjednat, aby mohla být v praxi pruběžne realizována).
  1. Doporučení autobazarům k některým doložkám v kupních smlouvách:

Při koupi či prodeji vozidla v každém případě doporučujeme sepsat písemnou kupní smlouvu s řádnou a úplnou identifikací:

·         kupujícího, prodávajícího (min. jméno a příjmení, datum narození, úplná adresa bydliště),

·         vozidla (značka a typ, číslo technického průkazu – nezaměňovat s osvědčením registraci vozidla resp. s dřívějším osvědčením o technickém průkazu, státní poznávací značka – SPZ/RZ, identifikační číslo vozidla - VIN),

·         datum prodeje,

·         podpisy obou účastníků smlouvy

Dále doporučujeme do kupní smlouvy uvést tyto doložky (zde uvedeny tučnou kurzívou):

5.      Kupující bere na vědomí, že po uzavření kupní smlouvy oznámí prodávající tuto skutečnost pojišťovně a tím zanikne pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, sjednané prodávajícím.

6.      Kupující bere na vědomí, že je dle ustanovení § 3 odst. 2 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, povinen vozidlo jako jeho vlastník pojistit a že nesplnění této zákonné povinnosti pro něj může mít tyto právní následky:

1.     pokutu od 5.000 do 40.000 Kč za přestupek dle § 16 odst. 1 písm. a) (popř. § 16a odst. 1 písm. a) zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, - provozování vozidla bez pojištění odpovědnosti v rozporu s § 1 odst. 2 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla,;

2.     pokutu od 2.500 do 20.000 Kč za přestupek dle § 16 odst. 1 písm. b) (popř. §16a odst. 1 písm. b) zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, - jako vlastník vozidla v rozporu s § 15 odst. 5 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, neodevzdá SPZ a osvědčení o registraci vozidla;

3.     povinnost uhradit zákonný příspěvek nepojištěných do garančního fondu České kanceláře pojistitelů za celou dobu provozování vozidla bez pojištění podle § 24c zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla;

4.     v případě způsobení škody provozem nepojištěného vozidla povinnost celou tuto škodu uhradit zpět do garančního fondu České kanceláře pojistitelů podle § 24 odst. 9 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

1.      Obě strany berou na vědomí, že samostatnou povinností prodávajícího i kupujícího je dle § 11 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb. do 10 pracovních dní požádat příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností o provedení zápisu změny vlastníka v registru vozidel.

2.      Kupující bere na vědomí, že je jeho povinností k vozidlu uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Pokud vozidlo nehodlá provozovat na veřejně přístupných komunikacích, pak je dle § 15 odst. 5zZákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, kupující povinen do 14 dní po zániku pojištění odpovědnosti z provozu vozidla odevzdat SPZ(RZ) a osvědčení o registraci do depozita na obecní úřad obce s rozšířenou působností.

 

Jak používat formulář "Záznam o dopravní nehodě"

 

Formulář "Záznam o dopravní nehodě" plně odpovídá modelu vytvořenému Comité Européen des Assurances (CEA ). Je vytvořen pro uplatnění při všech dopravních nehodách; slouží k záznamu skutkového stavu a pro jeho vyplnění není potřeba dohoda o otázce zavinění. Mohou být uvedeny i protichůdné výpovědi, v nutném případě i na zvláštním listě. Má-li druhý účastník nehody tentýž formulář schválený Comité Européen des Assurances , ale v jiné řeči, jsou tyto formuláře stejné. Může si proto jeho obsah bod po bodu na základě vlastního formuláře přeložit . Z toho důvodu jsou jednotlivé body očíslovány .

 

Jak vyplnit formulář "Záznam o dopravní nehodě"

 

1. Používejte jen jednu sadu formulářů pro 2 zůčastněná vozidla ( dně sady pro 3 zůčastněná vozidla atd.). Není důležité, kdo formulář dodá a vyplní . Použijte propisovací tužku a pište tak, aby byly čitelné i kopie .

2. Při vyplňování "Záznamu o dopravní nehodě" dávejte pozor na následující upozornění:

  • otázky v bodě 8 se vztahují na Vaše doklady o pojištění (číslo dokladu o pojištění odpovědnosti, zelené karty),
  • otázky v bodě 9 se vztahují k Vašemu řidičskému průkazu
  • označte přesně místo střetu (bod 10)
  • označte křížkem tu variantu (1-17), která se týká Vaší nehody (bod 12) a na konci uveďte počet Vámi označených políček
  • vyhotovte nákres nehody (bod 13 ).

3. Nezapomeňte uvést eventuální svědky nehody, jejich jména a adresy, zejména pokud se Váš názor liší od ostatních účastníků nehody .

4. Podepište Záznam o dopravní nehodě a nechte  jej podepsat i druhého řidiče . Jeden výtisk předejte druhému účastníkovi a ponechte si druhý za účelem předání Vašemu pojistiteli.

Po vyplnění formuláře

  • při oznámení nehody pojišťovně nezapomeňte uvést, kde a kdy by mohlo být vozidlo prohlédnuto odborníkem ,
  • formulář předejte bezodkladně příslušné pojišťovně .

 

 

Zákonný příspěvek nepojištěných

Podle § 24c zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, jsou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinné ručení), počínaje 1. lednem 2009 povinni České kanceláři pojistitelů uhradit zákonný příspěvek do Garančního fondu za každý den, kdy není vozidlo pojištěno. Více informací o zákonném příspěvku nepojištěných naleznete ZDE. V případě potřeby volejte telefonní číslo 221 772 773.

 

Často kladené dotazy na ČKP

 

  1. Dle jakých kritérií je možno vyhledávat odpovědnostního pojistitele  na www  stránkách České kanceláře pojistitelů (ČKP)? Lze hledat například i pomocí identifikačního čísla vozidla (VIN)?
  2. Je možné, že vozidlo, ač je řádně pojištěno, nebylo pomocí vyhledávače nalezeno a proč?
  3. V jakém formátu lze zadávat registrační (poznávací) značku vozidla, aby se dal použít vyhledávač odpovědnostních pojistitelů na www stránkách ČKP?
  4. Je možné, že jedna registrační (poznávací) značka byla v České republice přidělena na více automobilů?
  5. Co se děje, když škůdce způsobí škodu nepojištěným vozidlem?
  6. Z jakých zdrojů je hrazena škoda způsobená vozidlem bez povinného ručení?
  7. Jak dlouho zpravidla trvá, než je poškozený odškodněn?
  8. Jaká je výše garančního fondu, kdo do něj přispívá, podle jakých principů?
  9. Jak jsou ze škůdce následně vymáhány prostředky na úhradu způsobené škody?
  10. Co se stane, když škůdce při nehodě zemře?
  11. Jak se nezodpovědné chování majitelů vozidla bez povinného ručení dotýká poctivých plátců?
  12. Je nutné, aby měl u sebe řidič motorového vozidla kromě zelené karty (jako dokladu o pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel) i doklad o zaplacení povinného ručení, pro případ kontroly Policie ČR?
  13. Je ČKP kompetentní k vyřízení škody, když škodu způsobila tramvaj?
  14. Jaké jsou sankce pro toho, kdo provozuje vozidlo bez pojištění odpovědnosti?
  15. Co dělat s vozidlem v případě smrti vlastníka nebo v případě zániku právnické osoby
  16. Jak je to s platností starých dokladů o pojištění, vydaných před 1.6.2008? Je nutné tento doklad uschovávat pro případnou kontrolu, nebo již plně postačuje „zelená karta“?

 

  1. Dle jakých kritérií je možno vyhledávat odpovědnostního pojistitele  na www  stránkách České kanceláře pojistitelů (ČKP)? Lze hledat například i pomocí identifikačního čísla vozidla (VIN)?

Dotaz na odpovědnostního pojistitele umožňuje hledání pouze dle registrační (poznávací) značky vozidla a dle data nehody

  1. Je možné, že vozidlo, ač je řádně pojištěno, nebylo pomocí vyhledávače nalezeno a proč?

V zásadě to možné je. ČKP disponuje pouze údaji, které obdrží od svých členů. Pokud není do ČKP takový údaj dodán, není možné jej v databázi ČKP najít. To, že není nalezen žádný záznam, však neznamená, že vozidlo vyhledávané na www stránkách ČKP bylo v době dopravní nehody provozováno jako nepojištěné. Obecně lze říci, že nenalezení záznamu je  v současné době spíše výjimečné.

  1. V jakém formátu lze zadávat registrační (poznávací) značku vozidla, aby se dal použít vyhledávač odpovědnostních pojistitelů na www stránkách ČKP?

Při zadání registrační (poznávací) značky vozidla není třeba dodržovat pevně stanovený formát, protože případné mezery či pomlčky, které se ve struktuře znaků mohou vyskytnout, jsou automaticky informačním systémem odfiltrovány. Proto není významné, zda je značka  zapsána ve tvaru např. AAA1111 nebo AAA 11-11 či případně AAA 11 11. Dotaz je dokonce zpracován i v případě chybného zápisu mezer či pomlček ve SPZ - např. AA A 111-1 apod

  1. Je možné, že jedna registrační (poznávací) značka byla v České republice přidělena na více automobilů?

Dvě různá vozidla stále ještě mohou mít v některých případech stejnou SPZ. Dřívější systém evidence motorových vozidel umožňoval přidělit jednu a tutéž alfanumerickou kombinaci SPZ v rámci různých kategorií vozidel odlišených barvami SPZ (např. černobílé, černožluté, žlutomodré apod.).

  1. Co se děje, když škůdce způsobí škodu nepojištěným vozidlem?

Poškozený má podle § 9 a § 24 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, v platném znění (dále jen „ZÁKON“) – přímý nárok na plnění z garančního fondu ČKP. Po výplatě plnění z garančního fondu poškozenému ČKP přímo uplatňuje vyplacenou částku po nepojištěném škůdci. Pokud ve stanovené lhůtě nepojištěná osoba dluh neuhradí ani neuzavře s ČKP dohodu o splácení, předává ČKP případ k externímu vymáhání, v další etapě pak soudům.

  1. Z jakých zdrojů je hrazena škoda způsobená vozidlem bez povinného ručení?

Škoda je hrazena z garančního fondu ČKP. Do garančního fondu přispívají členské pojišťovny ČKP formou členských příspěvků, jejichž výše se určuje podílem pojišťoven na trhu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla měřeným počtem pojištěných vozidel v příslušných kategoriích.

  1. Jak dlouho zpravidla trvá, než je poškozený odškodněn?

Nároky za materiální škody jsou vyřešeny většinou velmi rychle, u škod na zdraví se naopak jedná o dlouhodobý proces, protože některé nároky jsou uplatnitelné až s odstupem času (např. ztížení společenského uplatnění zpravidla až po 1 roce od nehody, protože se musí vyčkat stabilizace zdravotního stavu).

  1. Jaká je výše garančního fondu, kdo do něj přispívá, podle jakých principů?

Roční objem výplat z garančního fondu se pohybuje kolem 300 milionů Kč. Do garančního fondu přispívají členské pojišťovny ČKP formou členských příspěvků, jejichž výše se určuje podílem pojišťoven na trhu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla měřeným počtem pojištěných vozidel v příslušných kategoriích. Členské příspěvky jsou stanovovány na kalendářní rok dopředu tak, aby byla zabezpečena likvidita garančního fondu ČKP (schopnost hradit splatné nároky poškozených).

  1. Jak jsou ze škůdce následně vymáhány prostředky na úhradu způsobené škody?

Po výplatě plnění z garančního fondu poškozenému ČKP přímo uplatňuje vyplacenou částku po nepojištěném škůdci. ČKP stanovuje přiměřenou lhůtu pro úhradu dlužné částky nebo pro uzavření dohody o splácení. Pokud ve stanovené lhůtě nepojištěná osoba ani dluh neuhradí, ani neuzavře s ČKP dohodu o splácení, předává ČKP případ k externímu vymáhání zejména inkasním společnostem (společnostem specializovaným na vymáhání pohledávek). Inkasní společnost kontaktuje nepojištěného škůdce a opět mu stanoví lhůtu k mimosoudní úhradě dluhu. Pokud ani tato lhůta není ze strany nepojištěného škůdce dodržena, zahajuje advokát inkasní společnosti soudní proces proti nepojištěnému škůdci.

Někteří dlužníci platí až na základě pravomocného soudního rozhodnutí, čímž si ale celou věc prodražují, protože pak musí ČKP uhradit i všechny náklady soudního sporu včetně nákladů na advokáty. Vůči těm, kteří neplatí ani na základě pravomocného soudního rozhodnutí, nastupuje exekuce.

Vysoká úspěšnost prosazování práv ČKP na náhradu vyplaceného plnění z garančního fondu u soudů převyšuje 95 %.

  1. Co se stane, když škůdce při nehodě zemře?

ČKP uplatňuje pohledávku proti dědicům.

  1. Jak se nezodpovědné chování majitelů vozidla bez povinného ručení dotýká poctivých plátců?

Poctiví plátci vlastně ze svého povinného ručení skrze pojišťovny dotují garanční fond, z něhož jsou poškozeným osobám vyplácena plnění. Čím více je těch, kteří povinné ručení nemají sjednané, tím více peněz i za ně musí poctiví plátci investovat. Každý poctivý řidič zaplatí do fondu za neplatiče cca 50–200 Kč ročně.

Proto byla do ZÁKONA zavedena povinnost pro vlastníky a provozovatele nepojištěných vozidel platit příspěvek do garančního fondu. Tato povinnost nabývá účinnosti od 1.1.2009.

  1. Je nutné, aby měl u sebe řidič motorového vozidla kromě zelené karty (jako dokladu o pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel) i doklad o zaplacení povinného ručení, pro případ kontroly Policie ČR?

Podle § 16 odst. 1. písm. c) ZÁKONA se přestupku dopustí ten, kdo nepředloží při provozu vozidla na požádání příslušníka Policie ČR, zelenou kartu, která je od 1.6.2008 zároveň dokladem o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla.

Za tento přestupek lze uložit pokutu od 1 500 Kč do 3 000 Kč a v blokovém řízení pokutu do 1 500 Kč.

Doklad o zaplacení povinného ručení není „dokladem o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla“, požadovat jeho předložení při kontrole ze strany Policie ČR nemá oporu v platné právní úpravě.

  1. Je ČKP kompetentní k vyřízení škody, když škodu způsobila tramvaj?

Není, protože tramvaj se nenachází mezi vozidly vyjmenovanými v § 2 písm. a) ZÁKONA, takže se pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nevztahuje ani na tramvaje, ani na škody tramvajemi způsobené.

  1. Jaké jsou sankce pro toho, kdo provozuje vozidlo bez pojištění odpovědnosti?
    • Provozování vozidla bez pojištění - 5.000 – 40.000 Kč, v příkazním řízení - 5.000 Kč
    • Neodevzdání SPZ do tzv. „depozita“ (sankce pro vlastníka vozidla) - 2.500 – 20.000 Kč
    • Nepředložení zelené karty policistovi při silniční kontrole (sankce pro řidiče vozidla) - 1.500 – 3.000 Kč, v blokovém řízení - 1.500 Kč

Řešení těchto přestupků nespadá do kompetence České kanceláře pojistitelů. Přestupky projednávají správní orgány (popř. policie), které i udělují pokuty.

  1. Co dělat s vozidlem v případě smrti vlastníka nebo v případě zániku právnické osoby

V případě smrti vlastníka vykonává povinnosti vlastníka vozidla podle ZÁKONA jeho dědic, v případě více dědiců ten, který k tomu byl ostatními dědici pověřen. Pokud nebyl nikdo pověřen, pak tyto povinnosti vykonává soudem určený správce dědictví. V případě zániku právnické osoby povinnosti vlastníka vozidla vykonává její právní nástupce, likvidátor nebo správce konkurzní podstaty.

  1. Jak je to s platností starých dokladů o pojištění, vydaných před 1.6.2008? Je nutné tento doklad uschovávat pro případnou kontrolu, nebo již plně postačuje „zelená karta“?

Dne 1.6.2008 nabyl účinnosti zákon č. 137/2008 Sb., kterým byl novelizován ZÁKON.

Dle této novely se zrušuje stávající doklad o pojištění odpovědnosti a jako doklad o pojištění zůstává dle § 2 písm. k) ZÁKONA pouze zelená karta vydaná příslušným pojistitelem.

Dle přechodných ustanovení ZÁKONA pozbývají staré doklady o pojištění odpovědnosti vydané do 31.5.2008 platnosti dnem 31. prosince 2008. Zároveň má pojistitel povinnost do 30.6.2008 zaslat pojistníkům Zelenou kartu.

Prokazování existence pojištění odpovědnosti (např. při silniční kontrole):

1) od 1.6.2008 do 31.12.2008 – pojištění odpovědnosti je možno prokazovat oběma způsoby, tedy dokladem o pojištění nebo zelenou kartou (za předpokladu, že je dokument platný);

2) od 1.1.2009 - pojištění odpovědnosti je možno prokázat pouze zelenou kartou.