Kde platí
ZK technické informace |
|
Česká kancelář pojistitelů (ČKP) uzavřela v systému zelených karet
prováděcí dohody k Interním Pravidlům se všemi ostatními kancelářemi
pojistitelů. Interní Pravidla mezi kancelářemi jsou jedním ze základních
pilířů systému zelené karty. Zelená karta je tak jediný mezinárodně v Evropě
uznávaný doklad o existenci pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou
provozem vozidla. Zelená karta jednak umožní prokázat, že řidič příslušného vozidla má
v pořádku pojištění odpovědnosti, jednak umožní vstup a provoz vozidla
na území cizího státu bez nutnosti uhradit finanční částky jinak požadované
tamními orgány za tzv. hraniční pojištění. Zelená karta obsahuje na první straně zelené karty rozeznávací značky
států, které jsou členy Rady kanceláří. Podmínkou platnosti zelené karty v té
které zemi pak je, aby její rozeznávací značka nebyla v této rubrice
přeškrtnuta. Podle § 6, odst. 5), 6) zákona č. 168/1999 Sb., ve znění novely zákona č.
137/2008 Sb., je obligatorní územní platnost pojištění odpovědnosti stanovena
pro území všech členských států Evropského hospodářského prostoru (EHP) a pro
území všech dalších států uvedených v seznamu států v prováděcí
vyhlášce Ministerstva financí (MF): Členské státy EHP: Belgie, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie,
Itálie, Irsko, Island, Kypr, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko,
Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko,
Rumunsko, Řecko, Slovenská republika, Slovinsko, Spojené království Velké
Británie a Severního Irska, Španělsko, Švédsko a pro účely zelenokaretního
systému i Švýcarsko. Další státy stanovené prováděcí vyhláškou MF: Albánie, Andorra, Bosna a Hercegovina, Bývalá svazová republika
Makedonie, Černá Hora, Chorvatsko, Monako, San Marino, Srbská republika,
Turecko, Ukrajina, Vatikán. Státy v prováděcí vyhlášce MF neuvedené Protože ČKP uzavřela prováděcí dohody k Interním Pravidlům se všemi členy
Rady kanceláří, zelená karta umožňuje vstup i na území těchto států: Bělorusko, Írán, Izrael , Moldavsko, Maroko, Rusko
(s účinností od 1.1.2009), Tunisko, za předpokladu, že jejich rozeznávací značka není přeškrtnuta.
V seznamu států v prováděcí vyhlášce MF však tyto státy uvedeny nejsou,
a proto je na rozhodnutí pojistitele – člena ČKP, zda pojištění odpovědnosti
na území těchto států rozšíří nebo ne. Srbsko a Černá Hora Dne 11.7.2007 informovala Rada kanceláří všechny členské
Kanceláře v systému zelené karty o změně mezinárodní rozeznávací značky
Srbské republiky ze „SCG“ na „SRB“. Přestože existuje 2-leté období od oznámení Radou kanceláří pro zavedení změn na zelenou kartu, doporučujeme
motoristům, kteří budou cestovat motorovým vozidlem na území kontrolované
vládou Srbska a Černé Hory, aby se obrátili na svou pojišťovnu a požádali o
vystavení zelené karty s novými nepřeškrtnutými písmeny „SRB“. I přes odtržení Černé Hory od Srbska jsou zelené karty vydané
s nepřeškrtnutým označením „SRB“ (přechodně i „SCG“) nadále platné jak
pro území kontrolovaná vládou Srbska (tj. s výjimkou území Kosova), tak
i Černé Hory. Pokud i přesto, že jste
předložili platnou zelenou kartu s nepřeškrtnutým označením "SRB
(přechodně i SCG)" budete donuceni zaplatit za vstup na území
kontrolované vládou Srbska a Černé Hory tzv. hraniční pojištění, můžete se
následně obrátit na Českou kancelář pojistitelů, která poté požádá národní
Kancelář Srbska o vrácení takto zaplaceného hraničního pojištění. Žádost o
vrácení platby za hraniční pojištění je však možné podat pouze bude-li řádně
doloženo, že klient zdejší pojišťovny měl platnou zelenou kartu, komu (na
jakém hraničním přechodu) a v jaké výši a za jaké vozidlo platil hraniční
pojištění. Kosovo Zelené karty platné pro území
Srbska a Černé Hory nejsou platné pro území Kosova, pro jehož území neplatí
žádné zelené karty a ani jiné doklady podobného charakteru. Pro území Kosova,
které je nadále pod správou OSN, platí i nadále rozhodnutí Administrativní
mise OSN na území KOSOVA (dále jen „UNMIK“) o zavedení hraničního pojištění
vozidel vstupujících na území Kosova, z něhož vyplývají následující
skutečnosti: a. Při
vstupu na území Kosova se od řidičů všech cizozemských vozidel vyžaduje
doklad o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, platný
pro území KOSOVA, nutný k umožnění vstupu vozidla na území pod kontrolou
UNMIK. Takový doklad lze získat pouze uzavřením hraničního pojištění, jehož
sazby pojistného a pojistné podmínky byly určeny UNMIK. Toto hraniční
pojištění odpovědnosti lze uzavřít na určených hraničních přechodech KOSOVA
prostřednictvím pojistitelů pověřených UNMIK a jeho územní platnost se
vztahuje pouze na území KOSOVA.Pro území KOSOVA neplatí žádné zelené karty a
ani jiné doklady podobného charakteru. b. Povinnost
uzavřít hraniční pojištění při vstupu na území KOSOVA se nevztahuje na
vozidla OSN - UN a KFOR. Obecný přehled Dohody o Interních Pravidlech,
kdy jsou smluvní vztahy Kanceláří pojistitelů založeny na předpokladu
existence pojistného krytí v systému zelených karet, umožňují vstup
vozidla na území cizího státu bez předložení zelené karty. Nicméně i
přesto je nutné mít zelenou kartu s sebou, a to pro případ namátkové
silniční kontroly (během níž může být její předložení požadováno). Nepředložení zelené karty může být při takové
silniční kontrole v navštívené zemi různě sankcionováno, např. může být
uložena pokuta.
Navíc zelená karta obsahuje na zadní straně adresní údaje všech
kanceláří členských států Rady kanceláří, což v případě potřeby umožní
jejímu držiteli navázání kontaktu. |
Tabulka členských států Rady
kanceláří, s nimiž ČKP uzavřela dohody v systému ZK |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stav od 1.1.2009
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Co s nepojištěným vozidlem ? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozhodně se nesmí vyskytovat na
silnici. Podle § 1 odst. 2 z.č.168/1999 Sb.,o pojištění odpovědnosti
z provozu vozidla,( dále jen zákon) smí být na veřejně přístupné pozemní
komunikaci provozováno jenom takové vozidlo, vůči němuž existuje pojištění
odpovědnosti. Provoz vozidla ve vztahu k odpovědnosti za škodu nespočívá
jen v jeho jízdě, ale i v jeho stání na silnici. Špatně
zajištěné stojící vozidlo se může samovolně dát do pohybu a v důsledku
toho způsobit škodu, a to nejen materiální, ale i na zdraví a životech
osob. Že se jedná o skutečnost reálnou, dokladuje oficiální statistika nehod
v silničním provozu zpracovávaná dopravní službou Policie ČR. Nehody způsobené samovolným rozjetím vozidla a jejich následky
Zdroj : Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR Nepojištěné vozidlo se
tedy nesmí fyzicky nacházet na veřejně přístupné pozemní komunikaci. Co s nepojištěným vozidlem? Má-li být provozováno, neprodleně
uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla u
některého z členů ČKP. Kam s nepojištěným vozidlem? Informace o dočasném vyřazení vozidla z registru silničních vozidel U nepojištěného vozidla je kromě
jeho fyzického umístění a adekvátního zabezpečení mimo veřejně přístupné
pozemní komunikace nezbytné provést některé další právní kroky.
Došlo-li k zániku pojištění a ve lhůtě 14 dnů od zániku pojištění
nebyla uzavřena nová pojistná smlouva, je v souladu s § 15 odst. 5
zákona, vlastník vozidla povinen ve stejné lhůtě (tj. 14 dnů)
odevzdat příslušnému orgánu registrace vozidel registrační značku (dříve
státní poznávací značku) a osvědčení o registraci vozidla (dříve osvědčení o
technickém průkazu) a v této souvislosti požádat o tzv. dočasné
vyřazení vozidla z registru silničních vozidel. Jak provést dočasné vyřazení
vozidla z registru silničních vozidel? V souladu s § 13 zákona č. 56/2001, o podmínkách provozu
vozidel na pozemních komunikacích, provede na žádost vlastníka vozidla
příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností dočasné
vyřazení vozidla z registru silničních vozidel. K žádosti je
nutné doložit osvědčení o registraci vozidla, tabulku s přidělenou
registrační značkou a předložit technický průkaz vozidla k vyznačení
záznamu o jeho dočasném vyřazení. Na jak dlouho je možné dočasně
vyřadit vozidlo z registru? Tato doba je zákonem omezena na
12 měsíců, kterou lze v odůvodněných případech o dalších 6 měsíců prodloužit. Jak ukončit režim dočasného
vyřazení vozidla z registru? Vlastník vozidla požádá obecní
úřad obce s rozšířenou působností o ukončení dočasného vyřazení vozidla
z registru a k této žádosti přiloží doklady o splnění podmínek pro
provoz vozidla na pozemních komunikacích, jakými jsou zejména doklad o
pojištění a technický průkaz vozidla. Skutečnost týkající se ukončení režimu
dočasného vyřazení vyznačí orgán registrace v technickém průkazu vozidla
a v registru silničních vozidel, zároveň vrátí vlastníkovi vozidla
doklad osvědčení o registraci vozidla a tabulku s přidělenou registrační
značkou. |
Informace o dočasném vyřazení vozidla
z provozu |
|
Ukládání tabulek registračních značek a osvědčení o
registraci vozidla v rámci dočasného vyřazení vozidla z registru silničních
vozidel se provádí u příslušného orgánu registrace vozidel (obecní úřad obce
s rozšířenou působností). Podle zákona[1] je
vlastník vozidla povinen ve lhůtě 14 dnů od zániku pojištění odpovědnosti
uzavřít smlouvu novou, a pokud tak neučiní, je povinen ve stejné lhůtě
odevzdat registrační značku a osvědčení o registraci vozidla orgánu
registrace vozidel. V případě porušení této povinnosti lze uložit podle
zákona fyzické nebo právnické osobě pokutu od 2.500 Kč do 20 000 Kč Jaké jsou důvody zavedení této zákonné povinnosti? Dočasné vyřazení vozidla z registru silničních
vozidel nejen brání provozování vozidel bez pojištění odpovědnosti, byť i jen
dočasně na veřejně přístupných pozemních komunikacích, a minimalizuje tak
nežádoucí následky vzniklé v důsledku škod způsobených provozem těchto
nepojištěných vozidel (vyplácením plnění poškozeným nadměrně zatěžuje
garanční fond ČKP a jeho doplňování se vždy projeví na výši pojistného, jež
musí vlastníci vozidel hradit), ale také brání tomu, aby bylo takové vozidlo
zahrnuto do souboru nepojištěných vozidel, jimiž se příslušné orgány státní
správy zabývají při odhalování přestupků na úseku pojištění odpovědnosti z
provozu vozidla. Nepojištěné vozidlo, jehož vlastník neprovede
dočasné vyřazení vozidla z registru silničních vozidel, je v silničním
provozu za běžných podmínek prakticky neidentifikovatelné. K odhalení
takového vozidla dochází velice často až po vzniku škody způsobené jeho
provozem. Dočasné vyřazení vozidla z registru i tak plní důležitou sociálně
preventivní a zábrannou funkci při předcházení škod v silničním provozu. V případech, kdy vlastníci vozidel sami projeví
zájem o dočasné vyřazení vozidla z registru silničních vozidel, musí
příslušnému orgánu registrace vozidel spolu s žádostí o dočasné vyřazení
vozidla z registru odevzdat tabulku s přidělenou registrační značkou a osvědčení
o registraci vozidla a zároveň předložit technický průkaz vozidla k vyznačení
záznamu o jeho dočasném vyřazení z registru silničních vozidel. (1) § 15
odst. 5 zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu
vozidla,v platném znění |
Povinnosti při zániku pojištění
odpovědnosti z provozu vozidla |
|
Je třeba zdůraznit, že při změně
vlastnictví vozidla pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nepřechází
na nového vlastníka. Nový vlastník se po dobu existence pojištění
odpovědnosti předchozího vlastníka může v případě škody dostat do role
pojištěného, ale původní pojistná smlouva na něj nepřechází. Nový vlastník má
i tak za povinnost uzavřít svou vlastní pojistnou smlouvu. Původní vlastník
by neměl mít zájem na tom, aby jeho pojištění odpovědnosti pokračovalo ve
prospěch někoho jiného, neboť se tím jednak zbavuje možnosti požadovat po své
pojišťovně vrácení nespotřebovaného pojistného, a jednak se vystavuje riziku,
že v případě škody způsobené novým vlastníkem přijde o bonus.
Zanikne-li vozidlo, které podléhá
evidenci vozidel, je dnem zániku pojištění odpovědnosti den jeho trvalého
vyřazení z evidence vozidel. Zanikne–li vozidlo, které
nepodléhá registraci vozidel, pak smlouva zaniká již samotným fyzickým
zánikem vozidla. O fyzický zánik se jedná v případě totálního zničení
vozidla, jeho sešrotování nebo i rozebrání na náhradní díly. Pojištění
odpovědnosti v těchto případech zaniká dnem zániku vozidla. Doložit zánik fyzické existence vozidla
lze například potvrzením o ohledání místa, kde k zániku vozidla došlo, a
které vystavil k tomu kompetentní subjekt, potvrzením o sešrotování či
rozebrání vozidla, příp. pokud takový doklad není k dispozici, čestným
prohlášením vlastníka vozidla.Pojistník musí po zániku smlouvy pojišťovně
bez zbytečného odkladu odevzdat zelenou kartu.
Jestliže příslušný orgán
registrace vozidla vyřadí vozidlo z registru silničních vozidel,
pojištění odpovědnosti dnem účinnosti takového rozhodnutí zaniká. Také
v tomto případě vlastník vozidla musí bez zbytečného odkladu své
pojišťovně odevzdat zelenou kartu.
Odcizením vozidla se ve smyslu
trestního zákona rozumí trvalé odnětí vozidla z dispozice vlastníka.
Odcizením vozidla pojištění odpovědnosti zaniká, přičemž nelze-li dobu
odcizení přesně určit, je rozhodující okamžik, kdy oznámení o odcizení
vozidla přijala Policie České republiky. Nestačí tedy komunikovat např.
s městskou policií, ale je nutné odcizení vozidla oznámit Policii
České republiky. Policie České republiky však
v takovém případě nemá vůči pojišťovně žádnou oznamovací povinnost a je
tedy opět věcí pojistníka, vlastníka nebo provozovatele odcizení vozidla bez
zbytečného odkladu ohlásit své pojišťovně. O odcizení se jedná i
v případě, kdy pachatel s cizím motorovým vozidlem, jehož se
zmocnil v úmyslu užívat jej jen přechodně, naloží tak, že poškozenému
natrvalo odejme či znemožní obnovení dispozičního práva, případně toto
výrazně ztíží.
Pokud pojistník v minimální lhůtě
1 měsíce od doručení upomínky pojišťovny k zaplacení dlužného
pojistného dlužné pojistné nezaplatí, pojištění odpovědnosti zaniká dnem
následujícím po uplynutí lhůty. Lhůtu stanovenou pojišťovnou v upomínce
lze před jejím uplynutím dohodou prodloužit. Motorista se pak v případě
provozování nepojištěného vozidla na pozemních komunikacích vystavuje těmto
rizikům:
Je tedy v zájmu každého
motoristy včas a v plné výši platit pojistné nebo
v případě zániku pojištění odpovědnosti buď včas sjednat pojištění nové
nebo včas odevzdat registrační značku a osvědčení o registraci vozidla
příslušnému orgánu registrace vozidla, v jehož registru silničních
vozidel je vozidlo registrováno. I v případě zániku pojištění
odpovědnosti pro nezaplacení dlužného pojistného má pojistník za povinnost
vrátit pojišťovně doklad o pojištění odpovědnosti a zelenou kartu.
Z ustanovení zákona o pojistné
smlouvě vyplývá, že pojištění odpovědnosti, u kterého je sjednáno běžné
pojistné (tj. pojistné, které se platí za příslušná pojistná období), zanikne
výpovědí ke konci pojistného období. Důležité je, aby byla výpověď dána
pojistníkem nebo pojistitelem ve lhůtě šesti týdnů před jeho uplynutím.
Pojištění zanikne, dohodnou-li se
na tom obě strany, tedy pojistník s pojistitelem.
Pokud z konkrétního obsahu
pojistné smlouvy vyplývá, že byla sjednána na dobu určitou, tzn., že její
konec byl určen konkrétním časovým údajem, pojištění zanikne k určenému
datu. Ve všech 3 posledně jmenovaných případech, o nichž
se jak pojistník, tak pojišťovna dozvídá buď ze vzájemné komunikace nebo
z obsahu pojistné smlouvy, má pojistník za povinnost vrátit pojišťovně
zelenou kartu, ale hlavně do 14 dnů od zániku pojištění odpovědnosti buď
uzavřít nové pojištění odpovědnosti nebo dočasně vyřadit vozidlo
z registru silničních vozidel u příslušného orgánu registrace vozidla a
odevzdat zde registrační značku a osvědčení o registraci vozidla.
V opačném případě orgán registrace vozidla z úřední povinnosti do
14 dnů od zániku pojištění „trvale“ vyřadí vozidlo z registru silničních
vozidel. Závěrem lze tedy povinnosti
motoristy v případě zániku pojištění odpovědnosti shrnout takto:
|
Vliv změny vlastnictví vozidla na
povinné ručení a doporučení pro Autobazary |
|
Pojem
vlastníka vozidla není ani v zákoně č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na
pozemních komunikacích, ani v zákoně č. 168/1999 Sb., o pojištění
odpovědnosti z provozu vozidla, definován. Z toho důvodu i pro tyto zákony a
další související předpisy platí ustanovení § 123 a násl. občanského
zákoníku.
Provozování
vozidla bez pojištění 5.000 – 40.000 Kč Nesplnění povinnosti dle § 15 odst. 5 Zákona –
odevzdat SPZ a OTP/ORV do „depozita“ 2.500 – 20.000 Kč
1.500 –
3.000 Kč
Denní sazba příspěvku se
pohybuje od 20 Kč až do 300 Kč podle
druhu vozidla.
Původní
vlastník registrovaného vozidla jakož i osoby, kterých se zápis v registru
vozidel týká, jsou povinni dle § 11 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb. příslušnému
registru vozidel do 10 pracovních dní nahlásit změnu údajů zapisovaných do
registru vozidel (v tomto případě změnu vlastnictví vozidla). Spolu s žádostí
o zápis změny údajů se předkládá osvědčení o registraci vozidla a technický
průkaz.
Podle §
12 odst. 1 písm. a) Zákona zaniká povinné ručení dnem, kdy pojistník (příp. jeho dědic, právní
nástupce nebo vlastník vozidla, je-li osobou odlišnou od pojistníka) oznámil
pojistiteli změnu vlastnictví vozidla. Rozhodujícím datem pro
zánik povinného ručení je v tomto případě den, kdy došlo k oznámení změny
vlastníka vozidla pojistiteli, nikoliv datum skutečné změny vlastníka. Pojistník
(většinou původní vlastník vozidla) zpravidla nebude mít zájem na tom, aby
jím sjednané povinné ručení pokračovalo ve prospěch nového vlastníka vozidla.
Zbavil by se tak možnosti požadovat po svém pojistiteli vrácení zbývající
části pojistného a vystavil by se také riziku, že v případě škody způsobené
novým vlastníkem vozidla přijde o eventuelní bonus za bezeškodní průběh na
pojistném. Pojistník (původní vlastník vozidla) tudíž většinou změnu
vlastnictví vozidla pojistiteli oznámí. Právě v
souvislosti se změnou vlastnictví vozidla pak může docházet k nežádoucí
situaci, kdy oznámením změny vlastnictví vozidla pojištění zanikne, vozidlo
je provozováno bez pojištění a veškeré související povinnosti i odpovědnost
za přestupky či správní delikty, vzniklé škody (zejména v případě zkušebních,
předváděcích a manipulačních jízd) a další související sankce hrozí novému
vlastníkovi vozidla.
Některé
autobazary tyto značky používají na vykoupená vozidla či na vozidla do
prodeje převzatá v dobré víře, že pokud mají trvale manipulační značku
„pojištěnu“, mají tím splněnu povinnost pojištění odpovědnosti z provozu
vozidla, na které tuto značku umístí. Výjimkou
je povolené použití trvale manipulační značky na již zaregistrovaném vozidle
pro zkušební jízdu v rámci oprav vozidel. Použití trvale manipulační značky
na zaregistrovaném vozidle nezbavuje
vlastníka vozidla povinnosti uzavřít k vozidlu povinné ručení, pokud se této
povinnosti nezbavil uložením registrační značky (RZ/SPZ) a osvědčení o
registraci vozidla (ORV/OTP) do depozita podle § 15 odst. 5 zákona č.
168/1999 Sb.
Pokud by autobazar nechtěl vykoupené vozidlo
pojistit, pak musí
a zároveň musí
Je
nezbytné s prodávajícím ve smlouvě o zprostředkování prodeje vozidla
nezpochybnitelným způsobem dohodnout, že:
Při koupi
či prodeji vozidla v každém případě doporučujeme sepsat písemnou kupní smlouvu s řádnou a úplnou
identifikací: ·
kupujícího, prodávajícího (min. jméno a
příjmení, datum narození, úplná adresa bydliště), ·
vozidla (značka a typ, číslo technického
průkazu – nezaměňovat s osvědčením registraci vozidla resp. s dřívějším
osvědčením o technickém průkazu, státní poznávací značka – SPZ/RZ,
identifikační číslo vozidla - VIN), ·
datum prodeje, ·
podpisy obou účastníků smlouvy Dále doporučujeme do kupní smlouvy uvést tyto
doložky (zde uvedeny tučnou kurzívou): 5. Kupující
bere na vědomí, že po uzavření kupní smlouvy oznámí prodávající tuto
skutečnost pojišťovně a tím zanikne pojištění odpovědnosti z provozu vozidla,
sjednané prodávajícím. 6. Kupující
bere na vědomí, že je dle ustanovení § 3 odst. 2 zákona č. 168/1999 Sb., o
pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, povinen vozidlo jako jeho vlastník
pojistit a že nesplnění této zákonné povinnosti pro něj může mít tyto právní
následky: 1. pokutu od
5.000 do 40.000 Kč za přestupek dle § 16 odst. 1 písm. a) (popř. § 16a odst.
1 písm. a) zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu
vozidla, - provozování vozidla bez pojištění odpovědnosti v rozporu s § 1
odst. 2 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla,; 2. pokutu od
2.500 do 20.000 Kč za přestupek dle § 16 odst. 1 písm. b) (popř. §16a odst. 1
písm. b) zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla,
- jako vlastník vozidla v rozporu s § 15 odst. 5 zákona č. 168/1999 Sb., o
pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, neodevzdá SPZ a osvědčení o
registraci vozidla; 3. povinnost
uhradit zákonný příspěvek nepojištěných do garančního fondu České kanceláře
pojistitelů za celou dobu provozování vozidla bez pojištění podle § 24c
zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla; 4. v případě
způsobení škody provozem nepojištěného vozidla povinnost celou tuto škodu
uhradit zpět do garančního fondu České kanceláře pojistitelů podle § 24 odst.
9 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. 1. Obě strany berou na vědomí, že samostatnou
povinností prodávajícího i kupujícího je dle § 11 odst. 1 zákona č. 56/2001
Sb. do 10 pracovních dní požádat příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností
o provedení zápisu změny vlastníka v registru vozidel. 2. Kupující bere na vědomí, že je jeho povinností k
vozidlu uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Pokud vozidlo
nehodlá provozovat na veřejně přístupných komunikacích, pak je dle § 15 odst.
5zZákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla,
kupující povinen do 14 dní po zániku pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
odevzdat SPZ(RZ) a osvědčení o registraci do depozita na obecní úřad obce s
rozšířenou působností. |
Jak používat formulář "Záznam o
dopravní nehodě" |
|
Formulář "Záznam o dopravní nehodě" plně
odpovídá modelu vytvořenému Comité Européen des Assurances (CEA ). Je
vytvořen pro uplatnění při všech dopravních nehodách; slouží k záznamu
skutkového stavu a pro jeho vyplnění není potřeba dohoda o otázce zavinění.
Mohou být uvedeny i protichůdné výpovědi, v nutném případě i na zvláštním
listě. Má-li druhý účastník nehody tentýž formulář schválený Comité Européen
des Assurances , ale v jiné řeči, jsou tyto formuláře stejné. Může si proto
jeho obsah bod po bodu na základě vlastního formuláře přeložit . Z toho
důvodu jsou jednotlivé body očíslovány . |
Jak vyplnit formulář "Záznam o
dopravní nehodě" |
|
1. Používejte jen jednu sadu formulářů pro 2
zůčastněná vozidla ( dně sady pro 3 zůčastněná vozidla atd.). Není důležité,
kdo formulář dodá a vyplní . Použijte propisovací tužku a pište tak, aby byly
čitelné i kopie . 2. Při vyplňování "Záznamu o dopravní
nehodě" dávejte pozor na následující upozornění:
3. Nezapomeňte uvést eventuální svědky nehody,
jejich jména a adresy, zejména pokud se Váš názor liší od ostatních účastníků
nehody . 4. Podepište Záznam o dopravní nehodě a nechte
jej podepsat i druhého řidiče . Jeden výtisk předejte druhému účastníkovi a
ponechte si druhý za účelem předání Vašemu pojistiteli. Po vyplnění formuláře
|
Zákonný příspěvek
nepojištěných Podle §
24c zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, jsou
vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno pojištění
odpovědnosti z provozu vozidla (povinné ručení), počínaje 1. lednem 2009
povinni České kanceláři pojistitelů uhradit zákonný příspěvek do Garančního
fondu za každý den, kdy není vozidlo pojištěno. Více informací o zákonném
příspěvku nepojištěných naleznete ZDE. V případě potřeby volejte
telefonní číslo 221 772 773. |
|
Často kladené dotazy na ČKP |
|
|
|
Dotaz na
odpovědnostního pojistitele umožňuje hledání pouze dle registrační
(poznávací) značky vozidla a dle data nehody
V zásadě
to možné je. ČKP disponuje pouze údaji, které obdrží od svých členů. Pokud
není do ČKP takový údaj dodán, není možné jej v databázi ČKP najít. To, že
není nalezen žádný záznam, však neznamená, že vozidlo vyhledávané na www
stránkách ČKP bylo v době dopravní nehody provozováno jako nepojištěné.
Obecně lze říci, že nenalezení záznamu je v současné době spíše
výjimečné.
Při
zadání registrační (poznávací) značky vozidla není třeba dodržovat pevně
stanovený formát, protože případné mezery či pomlčky, které se ve struktuře
znaků mohou vyskytnout, jsou automaticky informačním systémem odfiltrovány.
Proto není významné, zda je značka zapsána ve tvaru např. AAA1111 nebo
AAA 11-11 či případně AAA 11 11. Dotaz je dokonce zpracován i v případě
chybného zápisu mezer či pomlček ve SPZ - např. AA A 111-1 apod
Dvě různá
vozidla stále ještě mohou mít v některých případech stejnou SPZ.
Dřívější systém evidence motorových vozidel umožňoval přidělit jednu a tutéž
alfanumerickou kombinaci SPZ v rámci různých kategorií vozidel
odlišených barvami SPZ (např. černobílé, černožluté, žlutomodré apod.).
Poškozený
má podle § 9 a § 24 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti
z provozu vozidla, v platném znění (dále jen „ZÁKON“) – přímý nárok
na plnění z garančního fondu ČKP. Po výplatě plnění z garančního
fondu poškozenému ČKP přímo uplatňuje vyplacenou částku po nepojištěném
škůdci. Pokud ve stanovené lhůtě nepojištěná osoba dluh neuhradí ani neuzavře
s ČKP dohodu o splácení, předává ČKP případ k externímu vymáhání,
v další etapě pak soudům.
Škoda je
hrazena z garančního fondu ČKP. Do garančního fondu přispívají členské
pojišťovny ČKP formou členských příspěvků, jejichž výše se určuje podílem
pojišťoven na trhu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla měřeným
počtem pojištěných vozidel v příslušných kategoriích.
Nároky za
materiální škody jsou vyřešeny většinou velmi rychle, u škod na zdraví se
naopak jedná o dlouhodobý proces, protože některé nároky jsou uplatnitelné až
s odstupem času (např. ztížení společenského uplatnění zpravidla až po 1
roce od nehody, protože se musí vyčkat stabilizace zdravotního stavu).
Roční
objem výplat z garančního fondu se pohybuje kolem 300 milionů Kč. Do
garančního fondu přispívají členské pojišťovny ČKP formou členských
příspěvků, jejichž výše se určuje podílem pojišťoven na trhu pojištění
odpovědnosti z provozu vozidla měřeným počtem pojištěných vozidel
v příslušných kategoriích. Členské příspěvky jsou stanovovány na
kalendářní rok dopředu tak, aby byla zabezpečena likvidita garančního fondu
ČKP (schopnost hradit splatné nároky poškozených).
Po
výplatě plnění z garančního fondu poškozenému ČKP přímo uplatňuje
vyplacenou částku po nepojištěném škůdci. ČKP stanovuje přiměřenou lhůtu pro
úhradu dlužné částky nebo pro uzavření dohody o splácení. Pokud ve stanovené
lhůtě nepojištěná osoba ani dluh neuhradí, ani neuzavře s ČKP dohodu o
splácení, předává ČKP případ k externímu vymáhání zejména inkasním společnostem
(společnostem specializovaným na vymáhání pohledávek). Inkasní společnost
kontaktuje nepojištěného škůdce a opět mu stanoví lhůtu k mimosoudní
úhradě dluhu. Pokud ani tato lhůta není ze strany nepojištěného škůdce
dodržena, zahajuje advokát inkasní společnosti soudní proces proti
nepojištěnému škůdci. Někteří
dlužníci platí až na základě pravomocného soudního rozhodnutí, čímž si ale
celou věc prodražují, protože pak musí ČKP uhradit i všechny náklady soudního
sporu včetně nákladů na advokáty. Vůči těm, kteří neplatí ani na základě
pravomocného soudního rozhodnutí, nastupuje exekuce. Vysoká
úspěšnost prosazování práv ČKP na náhradu vyplaceného plnění
z garančního fondu u soudů převyšuje 95 %.
ČKP
uplatňuje pohledávku proti dědicům.
Poctiví
plátci vlastně ze svého povinného ručení skrze pojišťovny dotují garanční
fond, z něhož jsou poškozeným osobám vyplácena plnění. Čím více je těch,
kteří povinné ručení nemají sjednané, tím více peněz i za ně musí poctiví
plátci investovat. Každý poctivý řidič zaplatí do fondu za neplatiče cca
50–200 Kč ročně.
Podle §
16 odst. 1. písm. c) ZÁKONA se přestupku dopustí ten, kdo nepředloží při
provozu vozidla na požádání příslušníka Policie ČR, zelenou kartu, která je
od 1.6.2008 zároveň dokladem o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou
provozem vozidla. Za tento
přestupek lze uložit pokutu od 1 500 Kč do 3 000 Kč a v blokovém řízení
pokutu do 1 500 Kč. Doklad o
zaplacení povinného ručení není „dokladem o pojištění odpovědnosti za škodu
způsobenou provozem vozidla“, požadovat jeho předložení při kontrole ze
strany Policie ČR nemá oporu v platné právní úpravě.
Není,
protože tramvaj se nenachází mezi vozidly vyjmenovanými v § 2 písm. a)
ZÁKONA, takže se pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nevztahuje ani
na tramvaje, ani na škody tramvajemi způsobené.
Řešení
těchto přestupků nespadá do kompetence České kanceláře pojistitelů. Přestupky
projednávají správní orgány (popř. policie), které i udělují pokuty.
V případě
smrti vlastníka vykonává povinnosti vlastníka vozidla podle ZÁKONA jeho
dědic, v případě více dědiců ten, který k tomu byl ostatními dědici
pověřen. Pokud nebyl nikdo pověřen, pak tyto povinnosti vykonává soudem
určený správce dědictví. V případě zániku právnické osoby povinnosti
vlastníka vozidla vykonává její právní nástupce, likvidátor nebo správce
konkurzní podstaty.
Dne
1.6.2008 nabyl účinnosti zákon č. 137/2008 Sb., kterým byl novelizován ZÁKON. Dle této
novely se zrušuje stávající doklad o pojištění odpovědnosti a jako doklad o
pojištění zůstává dle § 2 písm. k) ZÁKONA pouze zelená karta vydaná
příslušným pojistitelem. Dle
přechodných ustanovení ZÁKONA pozbývají staré doklady o pojištění
odpovědnosti vydané do 31.5.2008 platnosti dnem 31. prosince 2008. Zároveň má
pojistitel povinnost do 30.6.2008 zaslat pojistníkům Zelenou kartu. Prokazování
existence pojištění odpovědnosti (např. při silniční kontrole): 1) od
1.6.2008 do 31.12.2008 – pojištění odpovědnosti je možno prokazovat oběma
způsoby, tedy dokladem o pojištění nebo zelenou kartou (za předpokladu, že je
dokument platný); 2) od
1.1.2009 - pojištění odpovědnosti je možno prokázat pouze zelenou kartou. |